Hier moet je op letten met btw-aangifte doen

Ben je zelf een ZZP’er? Helaas moet je dan zelf je eigen boekhouden regelen, tenzij je iemand daarvoor inschakelt. Om je een beetje te helpen, zijn er verschillende online boekhoudprogramma’s te vinden. Met een online boekhoudprogramma wordt boekhouden een stukje eenvoudiger. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Als ZZP’er krijg je te maken met de btw-aangifte. Dit moet goed gebeuren om problemen te voorkomen. Om je te helpen met de btw-aangifte, kan je hieronder een aantal zaken lezen waar je op moet letten. Lees dus gerust verder.

De btw-aangifte

Wanneer je nieuw bent in het wereldje van ZZP’er, is het wel handig dat je begrijpt wat de btw-aangifte precies is. De btw-aangifte heeft te maken met de omzet die je maakt. Je bent namelijk verplicht om belasting te betalen over de gemaakte omzet. Om die reden ken je de btw-aangifte wellicht beter als de omzetbelasting.

Op elke dienst of product zit een indirecte belasting die betaald moet worden. Die btw betaal je dus uiteindelijk terug. Online factureren moet om die reden foutloos gebeuren. Als dit misgaat, heb je kans dat je niet de juiste omzetbelasting gaat betalen en dat zorgt voor problemen. Meestal zal je de btw-aangifte per kwartaal moeten doen. Het is goed om hier rekening mee te houden.

Facturen versturen

Om de btw-aangifte correct te kunnen doen, is het van belang dat je als ZZP’er goede en correcte facturen verstuurd. Het is vooral belangrijk dat je dit op tijd doet. Boekhoudprogramma ZZP kan je helpen met het bijhouden van je administratie en het opstellen van facturen. Je hoeft alleen een standaardfactuur te maken. Deze standaard factuur kan je vanaf dat moment steeds invullen als het nodig is. Je hoeft dan niet steeds de hele vormgeving van de factuur opnieuw te maken en dat scheelt veel tijd als ZZP’er.

Het is belangrijk dat je duidelijk op de factuur vermeld hoe mensen je kunnen betalen en voor welke datum. Het is dan handig om de btw opzij te zetten op bijvoorbeeld een spaarrekening. Is het dan tijd voor de btw-aangifte? Dan hoef je je geen zorgen te maken dat je het niet kan betalen. Je hebt het juiste bedrag dan hopelijk al klaarstaan op de spaarrekening. Let hier dus goed op wanneer je wordt betaald voor je diensten of producten.

Dit heb je nodig

Als het dan tijd is om de btw-aangifte te doen, heb je bepaalde informatie nodig om de btw-aangifte te kunnen doen. Kijk wel van tevoren of je een vrijstelling kan krijgen voor de omzetbelasting. Om btw-aangifte te kunnen doen, heb je het btw-nummer nodig. Dit is een nummer dat je ontvangt wanneer je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.

Verder heb je het omzetbelastingnummer nodig. Dit ontvang je per post. Het is erg belangrijk dat je dit nummer bij de hand hebt. Hiernaast heb een goed overzicht nodig van alle administratie van de afgelopen tijd. In die administratie heb je als het goed is de netto ontvangen en betaalde bedragen opgenomen en dus de losse btw. Heb je dit allemaal bij de hand? Dan kan je beginnen met de btw-aangifte.